fredag 15 april 2011

Fyllerydsskogen, en betraktelse om hatkärlek

Äntligen har årets första pass i fyllerydsskogen avverkats, att man aldrig kommer ihåg hur jobbig 5 km banan är.

Körde ett pass på onsdagen för att återuppleva banan innan löpargruppsträningen på torsdagen.

Som jag ser det är banan uppdelad i två delar 3,5 km som man får jobba konstant med hög puls och sen 1,5 km som man "återhämtar" sig på.

1-2km börjar med lite bergodal-bana och sen blir det uppför i lagom lutning, här börjar man förbereda sig för vad som väntar strax efter 2km-passeringen.

2-3,5km Är banans mest krävande parti, första riktigt branta backe kommer direkt. Där blir det att arbeta med vaderna upp, väl uppe så blir det ingen rytm i löpningen för toppen är ca 2m lång med en kort nedförslöpning. Sen är det plant i ca 100 meter för att få en ny topp som blir en lång och brant nedförsbacke. Här går det inte att vila benen! Väl nere så är det flackt i ca 200m, sen börjar en ca 900m lång bergodal-bana. Första 250 är uppför och när man väl är där så blir det bara värre. Avslutningen av den här delen är som början fast tvärtom.

Brukar ta mig 1 min på sista 1,5 km att vara återhämtad och nu är det avslappnad löpning (med tanke på hur det har varit innan).

Löpargruppen:

Vi startade med uppvärmning på en massa småstigar i ca 2,5km, sen blev det intervaller:

4min (4:34min/km) Tunga partiet
3min (4:55 min/km) Tunga partiet
2min (4:58 min/km) Tunga partiet
Plankan i 30X2
3min (5:05 min/km) Tunga partiet
2min (4:09 min/km) Lätta partiet
1min (4:12 min/km) Lätta partiet
1min (4:04 min/km) Lätta partiet

Nedvarvning, kan inte kalla det nedvarvning eftersom vi körde det på hela tunga partiet!!!

Ska ta det lugnt med fylleryd fram till Stockholm marathon, blir mitt bas-spår sedan inför Lidingöloppet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar